Do wyboru odpowiednich kół transportowych w sklepie r-shop warto skorzystać z przycisku "Filtrowanie". Za pomocą filtra wybierzesz średnicę koła i wysokość zestawu kołowego, maksymalne obciążenie i sposób mocowania. To są informacje podstawowe, potrzebne do wyboru, więcej informacji znajdziesz w szczegółowych opisach poszczególnych kół.
Jednym z istotnych parametrów przy wyborze kół jest twardość bieżnika. Twardość zależy oczywiście od rodzaju materiału z jakiego wykonano koło. Twardość podajemy w skali Shore A dla elastomerów i poliuretanów i Shore D dla twardych tworzyw sztucznych jak poliamid. Twardość koła należy dobrać do rodzaju powierzchni i charakteru pomieszczeń, gdzie odbywa się transport. Koła miękkie są zalecane do posadzek nierównych i tam, gdzie należy unikać hałasu i ważne jest tłumienie wibracji, koła twardsze mają mniejszy opór toczenia ale powodują większy hałas i wibracje wózka.
Nośności kół zostały określone zgodnie z normami dla obciążeń dynamicznych. Wybierając koła zwróć uwagę na rodzaj łożyska - od tego zależy maksymalne obciążenie ale także prędkość z jaką może poruszać się wózek transportowy.
Koło stałe czy skrętne?
Koła skrętne czyli samonastawne są osadzone na obrotowej głowicy i samoczynnie dostosowują się do kierunku jazdy. W porównaniu z kołami stałymi zapewniają większą zwrotność ale mają większy opór ruszania i toczenia. Kółka stałe zapewniają dobrą stabilność kierunkową na prostych odcinkach.
Najbardziej typowy układ kół w wózku transportowym to 2 koła stałe i 2 skrętne. Taki układ zapewnia niski opór toczenia i dość dobrą zwrotność Jeżeli jednak potrzebna jest duża zwrotność to należy założyć 4 koła skrętne - taki wózek będzie bardzo zwrotny kosztem nieco większych oporów ruchu.
W naszej ofercie znajdziesz także wiele zestawów kołowych, które mają blokadę kierunku jazdy - włączenie takiej blokady zamienia koło skrętne w stałe i pozwala korzystać z zalet obu rodzajów kół - przy wyłączonej blokadzie jest to koło samonastawne o dużej zwrotności a po włączeniu jest to koło stałe o dobrej stabilności kierunkowej.
Koło z hamulcem czy bez?
Hamulce w kołach przemysłowych służą do blokady na czas postoju a nie do hamowania jazdy. Taka blokada wózka magazynowego zwiększa bezpieczeństwo w trakcie załadunku i wyładunku. Jedno blokowane koło uniemożliwi jazdę ale wciąż będzie możliwy obrót wózka dlatego powinno się zakładać 2 koła z hamulcem.
Powiązane artykuły